Digital
litteratur bør ha en naturlig plass i skolen og i høyere utdanning. Spesielt
gjelder dette i fag hvor man jobber med litteratur, medier og kommunikasjon, og
der målet er å utvikle elevers og studenters evne til å analysere tekster og kritisk
reflektere over samtidens komplekse mediekultur. Kunnskapsløftet 06 framhever at elever i grunnskolen og i den
videregående skolen skal arbeide med multimodale og digitale tekster, og at de
skal kunne analysere estetiske uttrykk i ulike medier. Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningene legger vekt
på at norskstudenter skal ha omfattende kunnskap om sjangrer i moderne medier. Tilsvarende
tendenser finner vi også innenfor andre utdanninger. Det er med andre ord en
økt oppmerksomhet mot og interesse for at tekster i digitale medier skal inngå
i relevante fag på ulike nivåer i utdanningssystemet. Denne boka peker på hva
digital litteratur har å tilby slike fag, samt hvordan man kan tilnærme seg
digital litteratur.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar