Digital litteratur

Digital litteratur

tirsdag 2. september 2008

Digital litterasitet og motstanden mot teknologi

Times higher education trykket den 14. august et intervju med professor Sue Thomas ved De Montford University om "transliteracy" og dens påvirkning på lærere, studenter og forskning. Blant annet skriver hun at dagens studenter vil miste respekten for sine lærere dersom lærerne ignorerer eller ikke har kunnskap om digital kommunikasjon:

"University is about sharing knowledge," she says, and students expect it to be carried out on their
terms, in the ways they are used to. "There is still a huge cultural barrier for some people. We find quite
often that librarians and e-learning staff are very open to this, but when you go within the humanities and
you look at traditional areas such as English, there is a real resistance to technology."


Isolert er dette kanskje en noe overflatisk oppfatningen. Men jeg tror hun har et poeng, særlig dersom uvitenheten blir for dominerende og blir et hinder for andre læreres interesse omkring digital kommunikasjon. Likevel er det fortsatt sånn, tror jeg, at det er kunnskap, og kunnskap om det som skal formidles, som avgjør i hvilken grad studenter respekterer lærere.

Uansett, Thomas er en stemme å lytte til. Thomas har skapt et spennende miljø ved De Montford omkring litterasitet, teknologi og nye medier.

Ingen kommentarer: